Kai Kuper
Er is slechts de tekening
Langzaam en soms tergend
Ontleedt de tekening
Het verhaal
Dat er al is, al was, er altijd zal zijn.
Lijn over lijn
Kleur over kleur
Het verhaal dat we onze kinderen vertellen als ze klein zijn
Maar zelf vergeten
In onze alledaagse jacht
Achterstevoren ondersteboven
Wezens
Kai Kuper ontkleedt het levende wezen tot het naakter is dan de huid. Bij een oppervlakkige blik lijkt het kwetsbaar en de dood is nabij. Maar wie verder kijkt ziet de kracht van leven. De kleur van leven.
De eendagsvlieg viert de eeuwigheid met een overmoed in lijn, kleur en overdaad. De eendagsvlieg is eeuwig, meer dan een dag is niet te vieren. Werkelijk, het is de schoonheid van de dood. De eindigheid die zin geeft aan het moment. Kuper viert het leven door de dood kleur te geven. Zet kracht onder de huid in kwetsbare lijnen op vergankelijk dunne vellen.
‘Kom maar op, ik heb kleur, jij bent grijs’, lijkt ze te zeggen. En we weten allemaal dat grijs een mengeling van zwart en wit is, beiden uitgesloten van de kleurenwereld.
De apen, de vlinders, bloemen en slangen, zijn ze werkelijk? Zo ragfijn neergezet en zoo ongelooflijk echt/onecht. Wat zien we? Het is geen wereld die Kai Kuper tekent. Er is slechts de tekening. De tekening is de wereld. Potlood op papier of hout is de materialisatie van het detail dat niet bestaat. Tenzij… in het hoofd van de kunstenaar die feitelijk niet meer en niet minder neerzet dan haar eigen geest. En daarmee de haastige mens dwingt om de kleur in zichzelf te zoeken. Waar was ik ook al weer?
tekst: Caro Sicking
Kai Kuper ontwierp de omslag van Asfour
Categories:
Auteurs