Joost Sicking 1932 – 1986

Zonder titel mixed 120x150cm 1985 pag 165

Zonder titel, mixed media, 120x150cm, 1985

De schilderijen van Joost Sicking (1932 – 1986) hebben hun bestaan te danken aan een voortdurende poging om dat te ontdekken wat alleen een schilderij kan ontdekken: Anders kijken (3+3=7 is beeldend gezien een beter kloppende som dan 3+3=6). Je door beelden een mening vormen over een veranderende samenleving en steeds opnieuw je plaats daarin bepalen. Bewust dialoog en discussie aangaan, niet alleen om te overtuigen, maar ook om overtuigd te worden.

Hij boog zich door de jaren heen over de zeggingskracht van kleur. Waarom rood gebruiken? Waarom wit? Wit is geen kleur, maar onontbeerlijk en altijd aanwezig. Hoe werkt de combinatie van kleuren in een compositie? Hij vroeg zich af waarin de overtuiging van vorm huist. Letters zijn sociaal, je kunt ze aaneenrijgen. Cijfers zijn a-sociale vormen, ze staan altijd los van elkaar. Wat is het belang van een lijn of vlak? Zoek ik rust of beweging in dit beeld? Waarin zit de betekenis van de compositie? In het ritme van drukwerk onderbroken door gepassioneerde grillige figuratie in Oost-Indisch zwart. Diepte of juist niet? Een doek is in essentie een plat vlak, waardoor perspectief kan leiden tot onechtheid. Maar niet altijd…

Miep oil on canvas 1968

Miep, olieverf op doek, 130x120cm, 1968

Joost vertelde geen verhaaltjes. Hij leverde wel commentaar op de samenleving en zijn directe omgeving. ‘Mijn werk gaat over seks, religie en macht,’ zei hij eens tegen Lambert Tegenbosch voor de Volkskrant. Algemeen menselijke worstelingen door de jaren heen dus. Want nog steeds wordt onze samenleving gevormd door seks, religie en macht.

Joost probeerde zich een mening te vormen en betekenis aan zijn leven te geven door zijn schilderijen. En door te tekenen. De tekeningen zijn de vingeroefeningen, het dagboek, de voorlopers, de routekaarten waarlangs de schilderijen hun weg vonden, waarna de schilder volgde. Hij bereikte nooit de eindbestemming, wilde dat ook niet. Een veranderende omgeving vraagt om voortdurend (zelf)onderzoek en wisselend paradigma.

Caro Sicking

April 2010

Op 30 oktober 2016, 16u00, opende Rinus Boenders, vriend van Joost sinds 1957 en verzamelaar, de tentoonstelling 3 + 3 = 7 waarbij ook een archief getoond werd. Te zien bij The Looking Glass @TeamNotarissen, Av. Ceramique 105, Maastricht tot 28 nov.

Impressie van de opening

Zondag 6 november 2016 vond een gesprek plaats over het Dilemma der Erfgenamen.            Koesteren of Vernietigen? Schokkend cijfer: Er staan 95 miljoen objecten in de depots van Nederlandse musea. Klik hier voor een impressie. Met: Reinier Thissen, TeamNotarissen, Jolande Otten, Stichting Onterfd Goed, Lars Ickenroth, beeldend kunstenaar, Lene ter Haar, SCHUNCK*, Petra Versteegh, Van Ham Kunstauktionen en Caro Sicking, erfgenaam Joost.

Tevens werd het forum www.dedooiekunstenaar.nl gelanceerd met bijbehorend Twitteraccount: @dooiekunstenaar

Impressie van het gesprek: Dilemma der Erfgenamen, Wat doen we met zijn levenswerk na de dood van de maker?

Zondag 20 november 2016: Lezing door Rick Vercauteren: ‘Artyards or wonderful times for estates & heritages?!’ om 14u30

Rick Vercauteren, die vanaf 1986 werkzaam is in de museumwereld, heeft veel ervaring opgedaan met betrekking tot schenkingen van (erven van) beeldend kunstenaars uit Nederland, België en Duitsland.

In zijn lezing te Maastricht gaat hij serieus in op diverse ins & outs alsook de vele do’s & don’ts inzake het professioneel benaderen en duurzaam onderbrengen van nalatenschappen.

Korte film Joost on the move ( 1:45 min)

Performance Begrafenis van de Voet 1976

 

expositie

The Looking Glass bij Team Notarissen, Avenue Ceramique 105, Maastricht.

30 oktober tot 28 november 2016

ma./vr. 09u00 – 17u00
zat./zo. 12u00 – 17u00

Categories:
Auteurs